Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

Blog

żyj zdrowo

Jak oczyścić organizm z toksyn

opublikowano 24.02.2021

Jak oczyścić organizm z toksyn

Każdego dnia ludzki organizm narażony jest na działanie toksycznych związków, które kumulują się i stopniowo go zatruwają. Można starać się je ograniczać, jednak nie można ich całkowicie wyeliminować. Z tego względu co jakiś czas warto przeprowadzić kurację oczyszczającą.

Toksyny w organizmie – skąd się pojawiają?

Toksyny można podzielić na dwa rodzaje: zewnętrzne i wewnętrzne. Te przenikające ze środowiska zewnętrznego nazywane są ksenobiotykami i należą do nich m.in. niektóre substancje zawarte w kosmetykach, lekach, zanieczyszczenia środowiska, spaliny, dym papierosowy, konserwanty pochodzące z pożywienia i napojów.

Z kolei toksyny wewnętrzne (metabolity) produkowane są przez organizm i są skutkiem ubocznym procesów metabolicznych. Toksynami można nazwać także alergeny, ponieważ wchodzą w reakcje z układem odpornościowych i powodują powstawanie wolnych rodników.

Z kolei niezdrowy tryb życia powoduje zachwianie równowagi mikrobiologicznej układu trawiennego. Zwiększa się wtedy liczba szkodliwych mikroorganizmów, których zbyt duża ilość wytwarza szkodliwe dla organizmu substancje.

Odtruwanie organizmu – kiedy i dlaczego?

Ludzki organizm przystosowany jest do ciągłego samooczyszczania się z toksycznych związków. Odpowiada za to wątroba i nerki. Współcześnie jednak środowisko jest dużo bardziej zanieczyszczone, niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Do tego dochodzi stres i używki, co negatywnie odbija się na zdrowiu, sprzyjając powstawaniu wielu chorób, w tym nowotworowych.

Oczyszczanie organizmu warto przeprowadzić w przypadku pojawienia się chronicznego zmęczenia, częstych bólów głowy, pogorszenia się stanu włosów i paznokci, a także dolegliwości układu pokarmowego. Dzięki temu usprawniona i przyspieszona zostaje praca organów odpowiedzialnych za detoksykację, w organizm łatwiej wydala szkodliwe składniki przemiany materii wraz z potem, moczem i kałem.

Oczyszczanie organizmu raz na jakiś czas warto przeprowadzać nawet w przypadku prowadzenia zdrowego stylu życia. W tym celu kilka razy w roku można zastosować np. jednodniowy detoks sokami czy 2-3 dni diety z oczyszczającymi ziołami.

Oczyszczanie organizmu – od czego zacząć?

W pierwszej kolejności warto w naturalny sposób pobudzić układ krążenia. Umożliwi to szybszy transport substancji odżywczych do tkanek, co pozwoli na odzyskanie witalności. Osoby, które nie mają dolegliwości związanych z układem krążenia, mogą skorzystać z sauny. Pomoże to przyspieszyć wydalanie toksyn wraz z potem.

Należy zacząć od optymalnego nawodnienia, które pozwoli “rozcieńczyć” toksyczne związki, ale także zapobiec objawom zmęczenia, które zazwyczaj pojawiają się w przypadku odwodnienia organizmu. Świetnie sprawdzi się również aktywność fizyczna, nawet niewielka. Dzięki temu ciało zostanie pobudzone do pracy i poprawi się jego ukrwienie, a tym samym proces eliminacji zanieczyszczeń z tkanek będzie bardziej efektywny.

Kilka dni przed planowanym rozpoczęciem kuracji należy do minimum ograniczyć szkodliwe czynniki, czyli alkohol, papierosy, czarną herbatę, kawę, wysoce przetworzoną żywność, czerwone mięso, słodycze, podroby, fast food i gazowane napoje.

Co oczyszcza organizm? – naturalne składniki usuwające toksyny

Jakie produkty w szczególności są wskazane w trakcie oczyszczania organizmu? Przede wszystkim owoce, które są pełne antyoksydantów, minerałów i witamin. Do swojego menu warto włączyć cytrusy, jabłka, suszone śliwki, kiwi, truskawki, ananasy, grejpfruty.

Działanie detoksykujące mają wszystkie warzywa oprócz ziemniaków. Silne właściwości oczyszczające posiada seler naciowy, korzenny, cebula, marchew, buraki, kapusta, jarmuż, sałata, szpinak i brokuły.

W trakcie detoksykacji organizmu warto spożywać kiszonki, które zadbają o prawidłowe funkcjonowanie jelit. Należą do nich ogórki kiszone, zakwas z buraków i kiszona kapusta. Żywność probiotyczną warto spożywać codziennie.

Z kolei zdrowe tłuszcze dostarczą optymalnej ilości jedno nasyconych kwasów tłuszczowych. Warto sięgać po ziarna słonecznika, sezam, nasiona chia, ostropest plamisty, siemię lniane. Można stosować także bardziej skoncentrowane tłuszcze, np. oliwę z oliwek, olej kokosowy czy olej lniany. Powinny być jednak nierafinowane i stosowane w niewielkich ilościach.

W trakcie oczyszczania organizmu ważną kwestię pełnią płyny. Najlepiej pić wodę, do której można dodać cytrynę, limonkę, miętę czy suszone śliwki. Warto także pić herbaty ziołowe, np. pokrzywę, rumianek, zieloną herbatę, czystek, koper włoski. Takie napary wzmacniają organizm, poprawiają pracę narządów i oczyszczają krew.

Inne produkty wykazujące silne właściwości detoksykujące:

  • kasza jaglana,
  • amarantus,
  • kasza gryczana,
  • ciecierzyca,
  • soczewica,
  • ocet jabłkowy.

Jak oczyścić organizm z toksyn domowymi sposobami?

Podstawą kuracji detoksykującej jest zdrowa dieta, odpowiednio zbilansowana, bogata w owoce i warzywa, a także duża ilość płynów i aktywność fizyczna. Warto także wspomóc się kilkoma sposobami, które przyspieszą i ułatwią usuwanie toksyn z organizmu.

Codziennie rano po przebudzeniu warto pić szklankę ciepłej wody z cytryną. Po nocy organizm zawsze jest nieco odwodniony, a taka mieszanka nie tylko uzupełni ilość płynów, ale także wspomoże pracę układu trawiennego i usuwanie toksyn z organizmu.

Warto także stosować zioła, które wspomagają trawienie i pracę wątroby oraz nerek, czyli babkę płesznik, czarnuszkę siewną, piołun, młody jęczmień, chlorella i spirulina. Produkty te pomagają także w pozbyciu się pasożytów z układu pokarmowego.

Innym sposobem jest picie soku z aloesu, który reguluje pracę układu trawiennego. Ponadto zawiera duże ilości błonnika i pochłania toksyczne związki, które następnie usuwane są z organizmu.

Odpowiednio przeprowadzona kuracja detoksykacyjna pozytywnie wpłynie na samopoczucie, odporność i witalność. Ponadto zniweluje dolegliwości układu trawiennego, np. wzdęcia czy zaparcia, poprawi stan skóry i ułatwi utrzymanie prawidłowej masy ciała. Warto zatem zadbać o swoje zdrowie i wygląd, stosując detoks kilka razy w roku.

 

udostępnij

Przeczytaj również

Posiłek po treningu – co powinien zawierać posiłek po treningowy

opublikowano 16.02.2021

Posiłek po treningu – co powinien zawierać posiłek po treningowy

Czytaj dalej

Zgłoś problem

Zły adres email

Zaznacz dział

Wprowadź treść

Zaakceptuj regulamin