Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

Blog

żyj zdrowo

Dieta na wypadające włosy. Co włączyć do swojej diety?

opublikowano 20.11.2020

Dieta na wypadające włosy. Co włączyć do swojej diety?

Na ubraniu, w umywalce, a nawet w jedzeniu? Jeśli twoje włosy znajdują się praktycznie wszędzie to znak, iż dzieje się z nimi coś niedobrego. Wypadanie włosów to dosyć powszechny problem, z którym zmaga się nie jedna z nas, jednak nie zawsze świadczy to o jakimś poważnym problemie. Każdego dnia tracimy kilkadziesiąt sztuk włosów, co jest normalnym zjawiskiem związanym z fazami wzrostu kosmyków, jeśli jednak włosy wypadają garściami, warto radykalnie zmienić swoją dietę, gdyż to, co jemy, ma bezpośredni wpływ na kondycję naszej czupryny. Sprawdź, z jakich powodów mogą wypadać włosy i jakie składniki odżywcze należy wprowadzić do diety, aby wzmocnić osłabione kosmyki.

Dlaczego włosy wypadają?

Przyczyny wypadania włosów mogą być różne, gdyż mogą wynikać zarówno z nieodpowiedniej diety i działania różnych czynników zewnętrznych, jak i z zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu. Wśród tych najpopularniejszych i najczęściej pojawiających się czynników, które mogą doprowadzić do procesu wypadania włosów, należy zaliczyć przede wszystkim choroby skóry, palenie papierosów, picie alkoholu, stres, nieodpowiednią dietę, promienie UV, stosowanie suszarki i prostownicy, zażywanie niektórych leków, wahania temperatur oraz choroby ogólnoustrojowe.

Jak sobie poradzić z problemem wypadających włosów?

Niejedna z nas w walce z wypadającymi włosami decyduje się przede wszystkim na zakup kosmetyków przeznaczonych do walki takim właśnie problemem, jednak zewnętrzna pielęgnacja jest niewystarczająca, dlatego też należy w pierwszej kolejności zmienić swój sposób odżywiania, ponieważ to, co jemy, ma bardzo duży wpływ na stan naszych włosów, paznokci oraz cery. Oczywiście zmiana sposobu odżywiania nie sprawi, że każda z nas będzie miała bujną czuprynę, jednak wprowadzenie do diety odpowiednich produktów żywnościowych pomoże odżywić skórę głowy, dzięki czemu włosy staną się mocne, zdrowe i błyszczące. Niestety, jeśli wypadanie włosów związane jest ze zmianami hormonalnymi, które zachodzą wraz z wiekiem, to zmiana diety nie powstrzyma łysienia, jednak pomoże spowolnić cały proces. Jakie jednak witaminy i minerały powinny zagościć w codziennym menu?

Składniki mineralne

Wśród najważniejszych mikroelementów wpływających na stan włosów należy wyróżnić przede wszystkim cynk, żelazo oraz miedź, których niedobór objawia się nie tylko wzmożonym wypadaniem włosów, ale również ich odbarwieniem. Największe ilości cynku znajdują się w podrobach, nasionach i kiełkach roślin, mięsie wołowym oraz w orzechach. Jeśli chodzi o żelazo, to najlepszym źródłem tego pierwiastka są zielone warzywa, podroby, rośliny strączkowe oraz kasza jaglana, natomiast jeśli chodzi o miedź, to znajduje się ona głównie w nasionach i pestkach roślin, podrobach, płatkach owsianych, gorzkiej czekoladzie oraz natce pietruszki.

Witamina A

Witamina A nie tylko wzmacnia i ochrania przed chorobami narząd wzroku, ale również pobudza włosy do wzrostu. W sytuacji, gdy w organizmie jest niedobór tej witaminy, włosy stają się łamliwe, a ich końcówki ulegają rozdwojeniu. Oprócz tego na skórze głowy zaczynają pojawiać się zrogowacenia i zgrubienia, które wyglądają dosyć nieestetycznie. Wprowadzając zatem do codziennego menu produkty bogate w witaminę A, ulega poprawie skład chemiczny lipidów, które wytwarzane są przez gruczoły łojowe znajdujące się na skórze. Dzięki temu włosy zostają dogłębnie nawilżone, a na ich powierzchni tworzy się specjalna bariera ochraniająca je przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych.

W jakich jednak produktach spożywczych można znaleźć witaminę A? Głównie w pomidorach, jarmużu, dyni, pomarańczach, marchewce, olejach roślinnych, tłustych rybach, szpinaku oraz produktach mlecznych.

Witamina E

Nie bez powodu zwana jest witaminą młodości, ponieważ wpływa bardzo korzystnie nie tylko na wygląd skóry, ale również włosów i paznokci. Witamina E to bardzo silny przeciwutleniacz, który nie tylko pomaga przyspieszyć porost włosów, ale również dogłębnie je nawilża, dzięki czemu stają się miękkie i niezwykle przyjemne w dotyku. Najlepszymi źródłami tej witaminy są nasiona dyni i słonecznika, orzechy, zielone warzywa, pełnoziarniste produkty spożywcze oraz jajka.

Witamina B1, B2, B6

Witaminy z grupy B – Tiamina, ryboflawina oraz pirydoksyna biorą czynny udział w produkcji aminokwasów będących składnikami budulcowymi naszych włosów. Ich odpowiednie stężenie w organizmie wspomaga wytwarzanie energii, która niezbędna jest w procesie wzrostu kosmyków. Poszukując tych witamin w żywności, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na buraki, botwinkę, szpinak, jarmuż, pietruszkę, seler, marchew oraz cytrynę.

Kwas pantotenowy

Znany również jako witamina B5 to bardzo ważny składnik, który pobudza tzw. keratynocyty do szybszego wytwarzania najważniejszego budulca włosów, czyli keratyny. Dzięki witaminie B5 włosy szybciej rosną, a oprócz tego są dogłębnie nawilżone oraz sprężyste. W jakich jednak produktach należy szukać kwasu pantotenowego? Największe jego ilości znajdują się w zielonych warzywach, kapuście, fasoli, morskich rybach oraz pomarańczach.

Biotyna

Biotyna zwana również witaminą B7 wspomaga transport cząsteczek siarki do macierzy budującej włosy, w której wytwarzane są specjalne wiązania mające na celu spojenie łodygi włosa na całej długości. Nawet niewielki niedobór biotyny wpływa bardzo niekorzystnie na stan włosów, ponieważ zaczynają nie tylko wypadać, ale również nadmiernie się przetłuszczać. Z tego też względu w codziennym menu nie powinno zabraknąć drożdży, podrobów, żółtek jaj, szpinaku, tłustych ryb oraz szpinaku.

Witamina C

To jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, który bierze czynny udział w produkcji kolagenu. Oprócz tego Witamina C poprawia krążenie krwi, wzmacniając tym samym cebulki włosowe, a także ochrania włosy przed działaniem wolnych rodników, które uaktywniają się pod wpływem działania niekorzystnych czynników zewnętrznych oraz stresu. Wprawdzie niedobór tej witaminy nie jest bezpośrednią przyczyną wypadania włosów, jednak wpływa na pogorszenie pracy cebulek włosowych, w których produkowany jest bardzo ważny budulec włosów, czyli keratyna. Aby zapobiec temu procesowi, warto włączyć do menu takie produkty jak natkę pietruszki, czerwoną paprykę, czarną porzeczkę, owoce cytrusowe, kiszoną kapustę oraz jarmuż.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a ich niedobór może doprowadzić nie tylko do wzmożonego wypadania włosów, ale również do ich przesuszenia i utraty blasku. Z tego też względu warto zadbać o to, aby na talerzu nie zabrakło tłustych ryb, orzechów oraz olejów roślinnych.

udostępnij

Zgłoś problem