Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

Blog

żyj zdrowo

Witamina B na zmęczenie i nie tylko

opublikowano 12.11.2020

Witamina B na zmęczenie i nie tylko

Jeśli czujesz przemęczenie, rozdrażnienie i  to, że twój organizm nie funkcjonuje, tak jak powinien, to przyczyną mogą być witaminy, a dokładniej – ich brak. Nie jest to sprawa, którą można bagatelizować. Trzeba pamiętać bowiem o tym, że te witaminy naprawdę są nam potrzebne i biorą udział w regulacji praktycznie wszystkich procesów życiowych – czyli także tych najważniejszych. Bez nich nasz organizm nie ma prawa funkcjonować prawidłowo.

Brak nieoczywisty dla wszystkich

Zdawać by się mogło, że jest to tak oczywiste, że każdy zdaje sobie z tego sprawę, tak jak i z powodu występowania tego braku, ale w rzeczywistości tak nie jest. Ludzie często prędzej wymyślą sobie, że powodem ich złego samopoczucia jest ciężka choroba, a nie, dosyć prosty do uzupełnienia, niedobór którejś z witamin. Ich brak najczęściej spowodowany jest oczywiście nieodpowiednio zbilansowaną dietą, ale np. witamina D będzie tu wyjątkiem, bo powodem jej niedoborów jest przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach, czyli brak słońca, dzięki któremu witamina D powstaje w naszym organizmie. Dieta w jej przypadku jest zdecydowanie mniej istotna (maksymalne 1/4 tej witaminy w naszym organizmie pochodzi z diety).

Bardzo ważna witamina B

Witaminą, której brak możemy odczuć najszybciej, jest witamina B. Właściwie trzeba tu mówić o grupie witamin B. Do najważniejszych z tej grupy należą witamina B1 i witamina B12, które są odpowiedzialne za regulowanie podstaw naszego funkcjonowania – takich jak praca układu nerwowego i nasze zdrowie psychiczne, praca serca, produkcja krwi, budowa kości i inne. Organizm człowieka nie potrafi ich magazynować, więc muszą być stale dostarczane w odpowiednich ilościach. Nie idzie ich też praktycznie przedawkować, chociażby dlatego, że ich nadmiar jest od razu usuwany z organizmu. Skutki uboczne mogą wystąpić jedynie w przypadku uczulenia na tę witaminę. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie dotyczy to każdej witaminy B – witamina B3 i witamina B9 powinny być przyjmowane w zalecanych dawkach.

Suplementy wspomogą naszą dietę

Często powodem braku odpowiedniej diety jest prozaiczny brak czasu na poznanie i przygotowanie sobie odpowiednich posiłków. Odpowiedniej diety nic nie zastąpi, ale w jej zbilansowaniu na pewno pomóc nam mogą jej suplementy. Suplementy diety, czyli także pojedyncze witaminy i zestawy witaminowe, są dostępne bez recepty, jednak zawsze warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, by dobrać te odpowiednie dla nas, a także ich ilość – inna będzie potrzebna ćwiczącemu na siłowni lub wykonującemu ciężką pracę fizyczną, a inna temu, który nie podejmuje większego wysiłku. Kolejnym powodem dla konsultacji jest fakt, że przypadkowo dobrany suplement diety może zawierać składniki, które będą utrudniać przyswajanie przez organizm tych znajdujących się w innym itp.

B1 i B12 – witaminy na początek

Jeśli więc czujemy, że coś z naszym samopoczuciem jest nie tak, czujemy zmęczenie, które nie ma konkretnego źródła, senność itp., a podstawowe wyniki badań mamy w normie, to zastanówmy się, czy nasze posiłki na pewno zaspokajają nasze potrzeby. Czy nie są monotonne i nie składają się z kilku składników, które na pewno nie zawierają wszystkiego tego, co powinny? Na początku na pewno warto sięgnąć po witaminy z grupy B, szczególnie wspomniane B1 i B12 – czy to osobno, czy też jako ich kompleks lub część większej ilości suplementów. Nie zapominajmy przy tym oczywiście o (chociażby częściowej) zmianie w naszych posiłkach.

Witaminy nie zastąpią lekarza

Na koniec zawsze ważna uwaga – nie bagatelizujmy sygnałów naszego organizmu. Jeśli podstawowe badania mamy w normie, a mimo to nie czujemy się najlepiej, to warto przeanalizować z lekarzem jakie dokładniejsze badania mogą wskazać nam przyczynę złego samopoczucia, chociażby właśnie, jakich witamin nam brakuje. Po witaminy zawsze możemy sięgnąć i się nimi wspomagać, ale nie mogą zastąpić nam lekarza. Jeśli brakowało nam witaminy B, to bardzo szybko poczujemy poprawę, gdy zaczniemy ją przyjmować regularnie. Nawet wtedy jednak zachowajmy czujność.

udostępnij

Zgłoś problem