Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

Blog

żyj zdrowo

Witamina D. Jak wpływa na nasze zdrowie?

opublikowano 12.11.2020

Witamina D. Jak wpływa na nasze zdrowie?

Jest bardzo ważną dla naszego zdrowia substancją, a jej niedobory mogą się wiązać z licznymi i bardzo uciążliwymi dolegliwościami. Dlaczego zdrowa dieta musi nam dostarczać odpowiednich ilości witaminy D? Jaki wpływ ma ona na nasze samopoczucie?

Witamina D w pigułce

Witamina D to grupa związków chemicznych, które mają ogromny wpływ na nasz organizm. Wyjątkowość tej witaminy polega na tym, że pewne jej ilości są wytwarzane przez nasz organizm pod wpływem światła słonecznego. Ważna jest też zdrowa dieta, dzięki której nawet w tak trudnym okresie, jakim są miesiące jesienne i zimowe, nasz organizm nie będzie narażony na niedobory tej witaminy. Dlaczego jest ona tak ważna?

Jaką rolę pełni witamina D w naszym organizmie?

Podstawowym zadaniem tej substancji odżywczej jest regulowanie sposobu, w jaki nasz organizm zarządza wapniem oraz fosforem – składnikami odżywczymi mającymi bardzo duży wpływ na stan naszych kości oraz zębów. Witamina ta jest jednocześnie ważnym elementem w profilaktyce chorób nowotworowych, będących jednym z największych zagrożeń współczesnego świata. Warto też podkreślić, że substancja ta może skutecznie wspierać naturalną odporność naszego organizmu oraz rewelacyjnie wpływać na pracę takich narządów, jak trzustka. Witamina D jest też cennym wsparciem dla skóry, a jej odpowiednia ilość w diecie ma ogromne znaczenie dla tych osób, które stają się walczyć z łuszczycą oraz z uciążliwymi stanami zapalnymi skóry.

Czym grożą niedobory witaminy D?

Gdy w naszej diecie pojawia się zbyt mała ilość witaminy D, nasz organizm zaczyna nam wysyłać odpowiednie sygnały. Na jakie objawy powinniśmy w porę zwrócić uwagę? Jednym z symptomów mogących świadczyć o problemach z niedoborem witaminy D są problemy ze słuchem. W przypadku dorosłych skutkiem długotrwałego niedoboru witaminy D są problemy z osteoporozą, a kolei w przypadku dzieci najczęściej pojawiającą się konsekwencją jest krzywica. Wszystkie te problemy negatywnie wpływają i na nasze samopoczucie, i na jakość naszego życia, warto zatem w porę zadbać o swą dietę. Jakie produkty powinny się w niej pojawić?

Gdzie szukać odpowiednich ilości witaminy D?

Gdzie szukać odpowiednich ilości witaminy D?

Zdrowa dieta, która ma nam zapewnić dobrą formę, nie może się obejść bez produktów zawierających większe ilości tej substancji. Jednym z lepszych źródeł witaminy D jest mleko oraz produkty nabiałowe. Jogurty, twarogi, wszelkiego rodzaju sery – oto produkty, które powinny się regularnie pojawiać na naszych stołach. Dobrym źródłem tej substancji będą też ryby i owoce morza, a w szczególności: makrele, sardynki, śledzie, łososie oraz krewetki. Spore ilości witaminy D znajdziemy również w wątrobie oraz w białku jaj.

Witamina D i jej związki z innymi substancjami odżywczymi

Jak już wspomniano, witamina D ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób nasz organizm gospodaruje fosforem oraz wapniem. Nie są to jedyne substancje odżywcze, które są powiązane z witaminą D. Wiadomo, że jest to substancja rozpuszczalna w tłuszczach, zatem ich obecność w zdrowej diecie staje się niezbędna. Do syntezy witaminy D niezbędny staje się kwas pantotenowy, z kolei obecność kadmu może sprawić, że nasz organizm przestanie wytwarzać witaminę D.

Witamina D to substancja bardzo ważna dla naszego zdrowia, a skutki jej niedoborów mogą oznaczać dla każdego z nas wiele poważnych problemów. Warto zatem w porę zadbać o swą dietę i włączyć do niej te produkty spożywcze, w których „słoneczna witamina” pojawia się w większych ilościach.

udostępnij

Zgłoś problem