Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

Blog

żyj zdrowo

Dieta ryżowa – na czym polega i czy jest bezpieczna?

opublikowano 15.06.2020

Dieta ryżowa – na czym polega i czy jest bezpieczna?

Wśród wielu diet i rozmaitych sposobów żywienia, sporo osób coraz częściej rozważa wprowadzenie w życie diety ryżowej. Charakteryzuje się ona występowaniem tylko jednego składnika w diecie, którym jak sama nazwa wskazuje jest ryż. Oprócz tego posiada ona stosunkowo niską kaloryczność w porównaniu do innych diet, którą dodatkowo można manipulować, w zależności od tego jakie porcje ryżu będziemy spożywać. A więc ile można schudnąć na diecie ryżowej i czego dokładnie można się spodziewać podczas jej stosowania?

Wartości odżywcze ryżu

Ryż nieprzypadkowo jest głównym elementem diety większości sportowców. Jest on nie tylko prosty, smaczny i bardzo szybki w przygotowaniu, ale posiada do tego sporo wartościowych składników. Jako wysokiej jakości produkt zbożowy, ryż występuje w kilku rodzajach. Można spotkać np. ryż biały bądź ryż brązowy, a poszczególne odmiany różnią się od siebie m.in. kształtem ziarna, smakiem, wchłanianiem wody czy wartością odżywczą. Jakie więc wartości odżywcze ryżu znajdziemy w jego składzie?

  • liczy około 355 kcal na 100 g,
  • posiada sporą ilość pełnowartościowych węglowodanów oraz błonnika,
  • zawiera nieznaczne ilości białka oraz tłuszczówwielonienasyconych,
  • obfituje w sporo witamin z grupy B i nie tylko (np. B1, B2, B5, B6, PP, kwas foliowy),
  • posiada sporo składników mineralnych takich jak cynk, magnez, fosfor, żelazo, miedź, mangan, selen.

Warto dodać, że ryż należy do produktów, które określa się mianem produktów naturalnie bezglutenowych. Z tego powodu sporo osób rozważa jego spożycie podczas diety bezglutenowej.

Na czym polega dieta ryżowa?

Na czym polega dieta ryżowa?

Początki diety ryżowej datuje się na 1934 rok, kiedy to Walter Kempner, a więc naukowiec z Duke University w Karolinie Północnej rozpowszechnił stosowanie takiego jadłospisu w ramach procesu leczenia nadciśnienia tętniczego. Na tamten moment dieta składała się z białego ryżu, cukru, owoców i soków owocowych oraz dodatkowych witamin i żelaza. W całości dostarczała ona około 2000 kcal i uwzględniała także około 1000 ml płynów m.in. z soków owocowych każdego dnia.

Obecnie dieta została nieco zmodyfikowana i można znaleźć sporo jej odmian. Każda odmiana diety posiada indywidualną liczbę kalorii w dziennym jadłospisie oraz nieco inne składniki diety, w zależności od jej rodzaju. Mimo wszystko główne założenia diety pozostają bez zmian, a jej głównym składnikiem jest oczywiście ryż, niezależne od odmiany ryżowej diety. Ową dietę zalicza się najczęściej do tzw. grupy restrykcyjnych diet odchudzających, a więc można stracić na niej dużo kilogramów, jednak nie zawsze będzie to zdrowe działanie dla organizmu człowieka. Standardowo taka dieta trwa od 2 do 4 tygodni, a stosowanie jej przez dłuższy okres czasu powinno zostać skonsultowane z lekarzem oraz dietetykiem.

Jedną z najbardziej rozpowszechnionych jest odchudzająca dieta ryżowa licząca około 1000 kcal oraz oprócz ryżu składająca się również z owoców i naparów ziołowych. Nieco skrajną odmianą tej diety jest z pewnością dieta ryżowa 5 dniowa, która nosi nazwę również oczyszczającej. W swoim zamyśle trwa tylko przez okres 5 dni, a dana osoba w ramach tej diety spożywa tylko ryż brązowy i spore ilości wody. Należy jednak pamiętać, że jest to skrajne podejście i należy rozważnie podchodzić do tak restrykcyjnych diet. W wielu przypadkach lepiej sprawdzi się zróżnicowana dieta, która zapewni wszelkie niezbędne minerały i wartości odżywcze dla naszego organizmu.

Czy dieta ryżowa jest bezpieczna?

Spora część osób polubiła tę dietę ze względu na szybkie efekty jej stosowania. Niestety szybkość nie zawsze idzie w parze ze zdrowiem. W tym przypadku zarówno lekarze jak i dietetycy stwierdzają jednogłośnie, że dieta ryżowa nie należy do zdrowych. Stosowanie się do wyznaczników ryżowej diety przez dłuższy okres czasu może spowodować ogromne niedobory makro i mikroelementów w organizmie człowieka. Z tego powodu taka dieta może nie tylko osłabić nasz organizm pod względem fizycznym, ale również i psychicznym, ponieważ tak niska podaż kalorii może negatywnie wpłynąć także na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia.

Dieta ryżowa najprawdopodobniej zapewni utratę kilku kilogramów, jednak jest to spowodowane tylko i wyłącznie drastycznie niską podażą kalorii. Niektórzy tę dietę określają mianem “głodówki”, a jak wiadomo ten sposób nie należy do najbardziej optymalnych jeżeli chodzi o bezpieczne odchudzanie. Początkowo taka dieta może nam przynieść oczekiwane efekty i wielkie zadowolenie, jednak wraz z upływem czasu nasilał będzie się tzw. efekt jo-jo, przez co nasz wygląd i masa ciała mogą wrócić do stanu z przed stosowania diety ryżowej bądź nawet gorszego.

Czy warto wdrożyć dietę ryżową?

Dieta ryżowa jak praktycznie każda inna, posiada zarówno swoje zalety jak i wady. Stosowanie diety ryżowej z pewnością nie powinno trwać przez dłuższy okres czasu. Jak już zostało wyjaśnione powyżej, stosowanie tej diety długoterminowo może niestety doprowadzić do niepożądanych efektów. Różnego rodzaju niedobory w diecie prowadzą najczęściej do problemów zdrowotnych nie tylko na tle fizycznym, ale również i psychicznym.

Dodatkowo działania diety ryżowej zapewniają jedynie krótkotrwały efekt. Pamiętajmy jednak, że długoterminowo dieta ryżowa przyniesie więcej negatywnych skutków, aniżeli tych pozytywnych. Mimo wszystko ryż jest bardzo dobrym produktem, przez co warto go regularnie spożywać. Jednak zdecydowanie lepiej odnajdzie się on w połączeniu z innymi produktami, a jego dobrym zastosowaniem jest dieta dash, a niekoniecznie dieta ryżowa. Z tego względu sprawdź nasze diety i dobierz optymalną formę jadłospisu do Twoich indywidualnych potrzeb i preferencji.

udostępnij

Zgłoś problem