Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

aplikacja - sprawdź

795 300 391

Blog

żyj zdrowo

Dieta lekkostrawna – podstawy, które ułatwią poznanie jej zasad

opublikowano 22.07.2021

Dieta lekkostrawna – podstawy, które ułatwią poznanie jej zasad

Dieta lekkostrawna, jak każda inna dieta ma za zadanie dostarczyć naszemu organizmowi energii oraz wszystkich niezbędnych do życia i prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych. Istnieje wiele chorób czy momentów w życiu, kiedy zastosowanie diety lekkostrawnej jest konieczne dla utrzymania zdrowia, czy konieczności na przykład przeprowadzenia operacji.

Dieta lekkostrawna polega przede wszystkim na wyłączeniu z codziennego żywienia potraw ciężkostrawnych, które negatywnie wpływają na nasz organizm. Dieta lekkostrawna jest polecana także jako jeden z elementów leczniczych przy wielu chorobach dieto zależnych, jak na przykład wrzodach żołądka, zapaleniu jelit lub błony śluzowej żołądka, a także przy występowaniu biegunek, czy podczas rekonwalescencji po zabiegach operacyjnych. Stosuje się ją także podczas przygotowania do operacji. Poleca się ją głównie osobom starszym, w podeszłym wieku, ponieważ produkty spożywane podczas stosowania diety lekkostrawnej nie obciążają żołądka, a co za tym idzie, nie pogarszają samopoczucia.

Co można jeść na diecie lekkostrawnej?

Głównym zadaniem diety lekkostrawnej jest odciążenie układu pokarmowego, aby ten mógł się zregenerować. Dieta ta powinna być normokaloryczna – pokrywająca całodobowe zapotrzebowanie energetyczne danej osoby – z uwzględnieniem aktywności fizycznej. Zachowanie kaloryczności posiłków na odpowiednim poziomie zapewni utrzymanie aktualnej masy ciała. W przypadku konieczności utraty masy ciała, warto skonsultować się z dietetykiem, który ustali właściwą kaloryczność, która pomoże zdrowo i bezpiecznie schudnąć, nie powodując efektu jojo.

Dieta łatwostrawna powinna być bogata we wszystkie składniki odżywcze, minerały i witaminy. Najważniejszym elementem jest zmiana nawyków żywieniowych i zmiana stosowanych technik kulinarnych, bo to właśnie sposób przygotowania potraw wpływa na to, czy potrawa jest lekko- czy ciężkostrawna.

Więc co można jeść w diecie lekkostrawnej?

Istotnym jest stosowanie produktów mocno rozdrobnionych, tak zwanych “papek”. Budynie z mięsa, kasz i warzyw czy ser twarogowy można spulchniać za pomocą ubitej piany lub namoczonej w wodzie lub mleku bułce. Posiłki warto przygotowywać na parze lub w “łaźni wodnej”. Przygotowywane produkty warto przecierać, miksować i rozdrabniać, by duże fragmenty nie drażniły układu pokarmowego. Dozwolone jest pieczenie w folii, rękawie lub pergaminie, ponieważ taka obróbka nie wymaga dodatku tłuszczu, a przygotowywany produkt jest miękki, ponieważ nie traci wody podczas obróbki. Nie powstają także ciężkostrawne produkty reakcji Maillarda, takie jak chrupiąca skórka. W diecie łatwostrawnej dozwolone jest także stosowanie takich technik kulinarnych jak pieczenie w naczyniach żaroodpornych, na ruszcie lub w opiekaczu elektrycznym. Można także smażyć “na parze” – najlepiej bez dodatku tłuszczu, ale dopuszczany jest dodatek niewielkiej ilości masła i pilnowanie, by jego temperatura nie przekroczyła 100 stopni Celsjusza. Tłuszcz w diecie powinno się ograniczyć, ale należy pamiętać, by całkiem go nie eliminować. Do potraw dodawać go należy po ich przygotowaniu – by nie został poddawany obróbce termicznej. Do zagęszczania potraw stosuje się zawiesinę mąki w wodzie lub mleku.

Zdecydowanie należy wykluczyć przygotowywanie potraw za pomocą smażenia, duszenia z dodatkiem tłuszczu i wcześniejszego obsmażenia produktów, pieczenia w tradycyjny sposób, zapiekania, grillowania, sporządzania zasmażek, odgrzewania i odsmażania. Wykluczyć należy także produkty powodujące nadmierne wydzielanie soków żołądkowych, czyli potrawy ostro przyprawione, tłuste. Unikać należy też dużych ilości błonnika pokarmowego. Wyeliminować należy także cebulę, czosnek i ogórki, warzywa kapustne i strączkowe.

Dieta lekkostrawna – co jeść i jak jeść?

Ważnym elementem diety lekkostrawnej jest przygotowywanie potraw na świeżo i nie przechowywanie ich w lodówce.

Należy pamiętać, by spożywać 4-5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu i w niewielkich porcjach. To ile powinniśmy jeść posiłków dziennie zależy od naszych możliwości organizacyjnych i potrzeb organizmu. Ostatni posiłek zaleca się przyjąć dwie godziny przed snem. Należy zadbać także o temperaturę spożywanych potraw – zbyt zimne i zbyt ciepłe mogą podrażnić ściany przewodu pokarmowego.

Co jest lekkostrawne?

Istnieje szereg produktów lekkostrawnych, których nie musimy obawiać się w diecie – o ile pamiętamy o podstawach stosowania technik kulinarnych. Wśród dozwolonych produktów znajdziemy między innymi jasne pieczywo, drobne kasze, biały ryż, drobne makarony, mleko i produkty mleczne, jaja, chude mięso i wędliny, warzywa gotowane, przetarte i zmiksowane, dojrzałe owoce bez pestek i skórki, delikatne przyprawy, woda, kompoty, rozcieńczone soki owocowe, a także dodawane na zimno do gotowych potraw tłuszcze: masło, śmietanka, oleje roślinne.

Dieta lekkostrawna – jadłospis

W celu uzyskania dobrze dopasowanego jadłospisu, koniecznym jest udanie się do dietetyka. To właśnie dietetyk weźmie pod uwagę wszystkie choroby współistniejące, które wymagają indywidualnego podejścia żywieniowego, przeanalizuje wyniki badań laboratoryjnych i dobierze przede wszystkim właściwą kaloryczność dopasowaną do potrzeb organizmu.

Poniżej znajduje się przykładowy jadłospis w diecie lekkostrawnej.

Śniadanie: jajecznica z dwóch jajek z natką pietruszki i pomidorem bez skórki, smażona na parze + mała bułka pszenna (kajzerka) + herbata owocowa bez cukru

II śniadanie: shake owocowy (jogurt naturalny, banan, maliny- przetarte maliny bez pestek)

Obiad: ryba gotowana na parze, puree ziemniaczane z koperkiem (tłuczone ziemniaki z mlekiem), gotowana marchewka z groszkiem, zabielana mąką z wodą + woda z cytryną i miętą

Podwieczorek: pieczona gruszka bez skórki z musem wiśniowym + biszkopty 3 szt.

Kolacja: pszenne pieczywo z serkiem śmietankowym, pomidorem bez skórki i sałatą + kawa zbożowa z mlekiem

Jakie zupy są lekkostrawne?

Kiedy nasz organizm cierpi z powodu dolegliwości żołądkowych, warto sięgnąć po dietę lekkostrawną, która z pewnością przyniesie ulgę w samopoczuciu. Zupy z reguły są lekkostrawne, lecz należy pamiętać o stosowanych technikach kulinarnych i używanych do ich przyrządzenia produktach. Nie musimy odmawiać sobie takich zup jak rosół, zupa pomidorowa, ogórkowa, krem z dyni, krupnik, czy zupa kalafiorowa. Poniżej znajdą Państwo dwa przepisy, które pomogą przygotować smaczną, lekkostrawną zupę.

Zupa pomidorowa, dieta lekkostrawna – przepis

Składniki: marchew, pietruszka, 5 pomidorów, 1 l bulionu warzywnego, 180 g jogurtu naturalnego, natka pietruszki, sól, pieprz.

Przygotowanie: warzywa obrać, umyć i drobno pokroić, gotować w bulionie. Pomidory sparzyć wrzątkiem, obrać ze skórki, dodać do gotującego się bulionu i gotować przez około 15 minut na wolnym ogniu. Doprawić do smaku. Zdjąć z ognia, zblendować, dodać jogurt naturalny (co pozwoli obniżyć temperaturę zupy) i natkę pietruszki. Gotowe!

Lekkostrawny rosół – przepis

Składniki: marchew, pietruszka, seler, 1 l bulionu warzywnego, makaron pszenny nitki, natka pietruszki.

Przygotowanie: warzywa obrać, umyć i pokroić w drobną kostkę. Gotować do miękkości w bulionie. osobno zagotować makaron (najlepiej go rozgotować, by uwolniła się skrobia oporna). Ostudzić i podawać z natką pietruszki.

Jak długo stosować dietę lekkostrawną?

Czas stosowania lekkostrawnej diety uzależniony jest od powodu, z jakiego ją stosujemy. Jeśli są to po prostu nasze nawyki żywieniowe, nie ma obaw co do czasu jej stosowania – w końcu to zdrowa dieta!

Jeśli stosowanie diety łatwostrawnej uzależnione jest od przebytego zabiegu operacyjnego – w zależności od zabiegu przyjmuje się, że przez około tydzień po powinno się przyjmować produkty o płynnej konsystencji, a dopiero po tygodniu powoli można wprowadzać do diety produkty o stałej konsystencji, lecz zachowując zasady diety lekkostrawnej.

 

 

 

udostępnij

Przeczytaj również

Ile posiłków dziennie powinniśmy jeść

opublikowano 29.07.2021

Ile posiłków dziennie powinniśmy jeść

Czytaj dalej
Jakie pieczywo na diecie

opublikowano 16.07.2021

Jakie pieczywo na diecie

Czytaj dalej

Zgłoś problem

Zły adres email

Zaznacz dział

Wprowadź treść

Zaakceptuj regulamin