Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

795 300 391

Blog

żyj zdrowo

Syrop glukozowo-fruktozowy – wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

opublikowano 11.02.2021

Syrop glukozowo-fruktozowy – wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

Z pewnością większość osób zgodzi się z tym, że syrop glukozowo – fruktozowy stał się istotnym tematem związanym bezpośrednio z dietetyką. Wiele osób ma obawy przed wybieraniem produktów, które mają go w swoim składzie. Jednak informacje, które możemy znaleźć w sieciowych dyskusjach dietetycznych bardzo często zawierają nieprecyzyjne, przekłamane informacje na temat tego produktu. W związku z tym będziemy chcieli się nieco bliżej przyjrzeć temu składnikowi, by z licznych informacji wyłuskać te prawdziwe i faktycznie powiedzieć nieco więcej o syropie glukozowo – fruktozowym, dlaczego jest stosowany, czym różni się od cukru, w jakich produktach się pojawia i jaki ma wpływ na zdrowie człowieka.

Co to jest syrop glukozowo – fruktozowy?

Powstanie syropu glukozowo – fruktozowego jest wynikiem skomplikowanych reakcji chemicznych. W tym miejscu wydaje się wskazane ich pominięcie i ogólne określenie czym jest ten produkt i skąd się wziął. Można powiedzieć, że stolicą tego preparatu są Stany Zjednoczone, gdzie ze względu na wysokie cła na cukier zaczęto szukać pomysłu na jego zastąpienie. W ten sposób w latach 60-tych narodził się pomysł na uzyskanie słodkiego preparatu przez rozkład skrobi początkowo ziemniaczanej, a obecnie kukurydzianej do cukrów prostych, co pozwala uzyskać słodki smak i udany zamiennik dla cukru. Tak przygotowany roztwór składa się w 55% z glukozy, 42% z fruktozy i domieszki 3% wyższych sacharydów. Uzyskany roztwór okazał się dla jego twórców strzałem w dziesiątkę. Jego pozyskiwanie okazało się dość łatwe i co bardzo istotne stosunkowo tanie, dlatego masowo zaczęto zastępować cukier syropem glukozowo – fruktozowym. A czym on różni się od cukru?

Syrop glukozowo-fruktozowy, a cukier

Pomiędzy syropem glukozowo – fruktozowym a cukrem narosło wiele mitów. W pierwszej kolejności należy bowiem zaznaczyć, że nasze białe kryształki, którymi słodzimy to to tak naprawdę sacharoza, powszechnie nazywana cukrem, jednak samo pojęcie cukru jest bowiem szersze. To co kryje się pod nazwą syrop glukozowo – fruktozowy to również cukry, tylko że występujące w innej formie, w tym przypadku jako mieszanka dwóch cukrów prostych – glukozy i fruktozy. Różnica o jakiej możemy mówić pomiędzy cukrem a syropem to fakt, że w pierwszym przypadku przyjmujemy cukier złożony, który musi zostać przez nasz organizm strawiony do cukru prostego, natomiast w drugim przypadku od razu otrzymujemy cukry proste. Trawienie glukozy powoduje wyrzut insuliny, co potem, może decydować o napadach głodu. Dlatego wielu dietetyków uważa, że należy po prostu strzec się cukrów jako takich a nie wyróżniać białego cukru jako gorszego czy też lepszego od syropu glukozowo – fruktozowego.

Syrop glukozowo-fruktozowy, a syrop glukozowy

Warto zauważyć, że na rynku mamy dwie różne substancje, które niekiedy są mylone, warto więc rozróżnić syrop glukozowo – fruktozowy oraz syrop glukozowy. Obie substancje wykorzystywane są do słodzenia, natomiast to co je różni to skład. Syrop glukozwo – furktozowy został już powyżej omówiony. Natomiast jeśli chodzi o syrop glukozowy to w tym przypadku mamy tylko jeden cukier prosty a więc glukozę, która stanowi około 80% składu, a do tego około 20% cukrów złożonych. Produkcja następuje w procesie hydrolizy skrobi, która może mieć różne pochodzenie. O ile w przypadku syropu glukozowo – fruktozowego stosuje się kukurydzę, tak przy syropie glukozowym do produkcji wykorzystuje się poza kukurydzą również pszenicę i ziemniaki.

W jakich produktach znajdziemy syrop glukozowo-fruktozowy?

Nie da się zaprzeczyć, że dla producentów żywności syrop glukozowo – fruktozowy stał się niezwykle wygodną propozycją. I nie chodzi tutaj wyłączenie o aspekty ekonomiczne, które oczywiście mają znaczenie. Z punktu widzenia producentów żywności syrop jest bardzo wygodny, ponieważ dostępny jest od razu w płynnej postaci nie jak cukier, który trzeba przed użyciem rozpuścić. Syrop wykazuje niską lepkość, dobrze komponuje się z napojami, nie przyspiesza psucia się produktów, nie krystalizuje się. To wszystko sprawia, że lista produktów, w których go spotykamy jest obecnie bardzo długa. Można wymienić między innymi:

  • napoje owocowe, nektary
  • napoje energetyczne
  • konserwy rybne
  • gotowe sałatki
  • dżemy,
  • jogurty
  • keczup, musztarda
  • płatki śniadaniowe
  • batony
  • serki homogenizowane
  • lody
  • napoje mleczne
  • mleko zagęszczone
  • ciastka
  • cukierki

Ilość produktów, w których syrop glukozowo – fruktozowy występuje jest tak naprawdę ogromna, a pokazana lista to jedynie ogólne określenia odnoszące się do tego, gdzie możemy go spotkać.

Syrop glukozowo-fruktozowy i jego wpływ na nasze zdrowie

Wpływ tego składnika na zdrowie stał się przedmiotem zainteresowania wielu badaczy. Pojawiają się bowiem informację o tym, że jego nadmierne spożycie powoduje otyłość, cukrzycę, nadciśnienie, choroby sercowo – naczyniowe, dnę moczanową, kamicę nerkową czy nowotwory. Jak podają badacze ten niekorzystny wpływ może być wynikiem nadmiernej ilości cukrów prostych, które nie powinny przekroczyć 10% dziennej energetyczności diety. Jeśli ten procent rośnie spada udział witamin i składników mineralnych, co powoduje problemy ze zdrowiem.

 

udostępnij

Przeczytaj również

Posiłek po treningu – co powinien zawierać posiłek po treningowy

opublikowano 16.02.2021

Posiłek po treningu – co powinien zawierać posiłek po treningowy

Czytaj dalej
Witamina A – co należy o niej wiedzieć

opublikowano 25.12.2020

Witamina A – co należy o niej wiedzieć

Czytaj dalej

Zgłoś problem

Zły adres email

Zaznacz dział

Wprowadź treść

Zaakceptuj regulamin