Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

aplikacja - sprawdź

795 300 391

Blog

żyj zdrowo

Na czym polega post przerywany?

opublikowano 16.08.2021

Na czym polega post przerywany?

W dzisiejszych czasach coraz popularniejszy staje się zdrowy tryb życia. Poświęcamy dużo uwagi wyglądowi zewnętrznemu – nie tylko odpowiednio dobranym stylizacjom, ale i zgrabnej sylwetce. Dawniej osoby odchudzające się stosowały głównie głodówki i unikały ważnych posiłków w ciągu dnia. Skutkowało to efektem jo-jo, ciągłym uczuciem głodu, napadami kompulsywnego objadania się, złym samopoczuciem i niedożywieniem. Współcześnie wiemy, że najlepiej odchudzać się w bezpieczny sposób, a żeby osiągnąć oczekiwane efekty należy jeść. Tylko wtedy wyrobimy nawyk właściwego odżywiania się, dzięki czemu efekty będą długotrwałe i z korzyścią dla zdrowia. Dużą popularnością cieszą się więc zdrowe i zbilansowane diety – także te z elementami postu. Jedną z ciekawszych, lecz wciąż niedocenianych diet, jest tak zwany post przerywany zarówno jak dieta wątrobowa. Nie uprzedzajmy się do nazwy. Mimo iż ma w sobie pojęcie postu, zapewnia podaż odpowiedniej ilości kalorii i nie doprowadza do napadu głodu.

Co to post przerywany?

Dieta postu przerywanego, zwana również dietą IF, ma na celu doprowadzenie do zrzucenia zbędnych kilogramów. Jest więc jedną w form odchudzania się. Nie należy mylić jej z głodówką, ponieważ w przeciwieństwie do niej nie szkodzi organizmowi, a wręcz przeciwnie – może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Zasady takiego postu są bardzo proste – zakładają podział doby na 2 części: ośmiogodzinną i szesnastogodzinną (uwaga: są różne podziały czasowe, nie musi być tylko 8 do 16). W ciągu części ośmiogodzinnej należy spożyć wszystkie zaplanowane posiłki, zaleca się jednak:

  • zrezygnować z fast-foodów i cukrów prostych
  • sięgać po dużą ilość warzyw i owoców
  • spożywać zbilansowane, zdrowe dania i przekąski
  • pić odpowiednią ilość wody (jest ona dopuszczalna w ciągu całej doby)
  • jeść mniejsze porcje, ale częściej – aby utrzymać stabilny poziom glukozy we krwi
  • przestrzeganie dziennego zapotrzebowania kalorycznego, pomniejszonego jedynie o 200-300 kcal jeśli celem jest schudnięcie

Druga część doby zakłada rezygnację ze spożywania pokarmów. Przykładowo – jeśli śniadanie jemy o 8 rano, kolacja powinna przypaść na godzinę 16. W tym czasie, przy zachowaniu odpowiednich odstępów między posiłkami, należy zjeść również drugie śniadanie i obiad. Natomiast jeśli śniadanie zjemy o godzinie 10, kolacja będzie mieć miejsce o 18. Ważna jest systematyczność – godziny pierwszego posiłku w ciągu dnia dobieramy tak, aby nie musieć wprowadzać zmian przez najbliższy czas. Przerywany post – pomimo charakterystycznej pory spożywania potraw, tzw. “okienka” – dostarcza do organizmu wszystkich cennych składników odżywczych i uzupełnia dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. innymi słowy, jest to nawyk tradycyjnego, zdrowego odżywiania się, jednak w określonych porach w ciągu doby.

Co jednak w sytuacjach, gdy podczas pierwszych dni takiego postu czujemy głód po wcześnie spożytej kolacji? Przykładowo, przypadła ona na godzinę 16, przy czym kładziemy się spać o 21. Wówczas najlepiej czymś się zająć – zaleca się dobranie okienka żywieniowego na takie godziny, w których jest się np. w pracy. Znacznie ułatwia to odwrócenie uwagi od ewentualnego głodu. Drugim rozwiązaniem jest sięganie w tym czasie po dozwolone produkty. W systemie 16:8 musimy przestrzegać szesnastogodzinnego postu. Oznacza to tyle, że w tym czasie nie możemy dostarczać do organizmu żadnych kalorii. Można jednak sięgać po napoje, które ich nie posiadają. Dozwolona jest woda, czarna kawa czy ziołowy napar, jednak napojów tych nie należy słodzić, wzbogacać śmietanką, sokami czy syropami.

Dieta przerywana – efekty

Dieta przerywana umożliwia sprawne i proste utrzymanie deficytu kalorycznego. W związku z tym, że 8 godzin na kilka posiłków zaplanowanych w ciągu dnia to niewielki przedział czasu, dania będą obfite i sycące. Wymuszają bowiem większą ilość produktów spożywczych, aby dostarczyć do organizmu wymaganą ilość kalorii. Na takiej diecie jesteśmy więc nie tylko najedzeni, ale i efektywnie zrzucamy zbędne kilogramy. Należy pamiętać, że odchudzanie się nie polega na unikaniu jedzenia, lecz na deficycie kalorycznym. Nie może on być zbyt duży, ponieważ zatrzymane zostaną procesy metaboliczne, a więc i spalanie tkanki tłuszczowej. Wszystko trzeba robić z głową, także odchudzać się. Pierwsze efekty diety przerywanej będą widoczne po kilku tygodniach. Charakterystyczne są:

  • poprawa kondycji skóry, włosów i paznokci
  • brak uczucia ciężkości, zmniejszenie problemów żołądkowo-jelitowych
  • wyrobienie nawyków zdrowego odżywiania
  • uczucie lekkości, utrata na wadze w bezpieczny sposób
  • widoczne zrzucenie zbędnych kilogramów, a więc zmniejszenie poziomu tkanki tłuszczowej
  • poprawa jakości snu
  • kształtowanie silnej woli i motywacji
  • poprawa samopoczucia
  • poprawa koncentracji
  • regulacja gospodarki hormonalnej
  • większa ilość energii w ciągu dnia

Jeśli utrzymamy post przerywany przez okres kilku tygodni, wyrobimy w sobie nawyk do trwania przy takim sposobie odżywiania się. W rezultacie jego efekty będą długotrwałe i obejmą zarówno wygląd zewnętrzny, jak i zdrowie czy samopoczucie. Zdrowie wspieramy głównie poprzez regularne spożywanie posiłków (wpływ na pracę jelit i trawienie), a także rezygnację z produktów przetworzonych i niezdrowych. Jeśli chcemy zdecydować się na formę odchudzania się, jaką jest przerywany post, dieta musi być odpowiednio skomponowana i dostarczać zarówno zdrowych tłuszczów, jak i białek, węglowodanów złożonych, witamin czy minerałów (nie minerałów – składników mineralnych). Post przerywany idealnie nadaje się zarówno dla osób odchudzających się, jak i dla każdego, kto chce zadbać o zdrowie i samopoczucie. Korzystają z niej nawet osoby trenujące, gdyż bez problemu można ją pogodzić z regularnymi treningami, nawet tymi intensywniejszymi.

Czy post przerywany działa?

Początkowo przyzwyczajenie organizmu do nowych warunków może być nieco trudne. Przez 1-2 tyg. charakterystyczne będzie odczuwanie głodu, jednak człowiek szybko przyzwyczaja się do zmian. Po upływie tego czasu w okienku szesnastogodzinnym głód praktycznie nie będzie odczuwalny. Ważne jest więc, aby się zmotywować i wytrzymać przez pierwsze kilkanaście dni. Taka forma odżywiania się działa i wykazuje liczne, korzystne efekty – co potwierdzono badaniami i obserwacjami. Ma ona wielu zwolenników. Najlepiej samodzielnie przekonać się o jej pozytywnym działaniu. Co ważne – post przerywany jest bezpieczny w przypadku osób zdrowych. Jeśli występują jakiekolwiek choroby przewlekłe, najlepiej skonsultować się z lekarzem, czy taki sposób odżywiania się nie wpłynie negatywnie na przebieg i prognozowanie choroby.

Na koniec należy wspomnieć, że wprawdzie najczęściej stosuje się ośmiogodzinne okienko żywieniowe, to jednak można dobrać jego długość indywidualnie do preferencji, potrzeb i planu dnia. Może ono mieć więc równie dobrze 4, 5 czy 6 godzin. Dzięki temu post będzie wpasowywał się w styl życia i tym samym łatwiejsze stanie się przestrzeganie go. Mimo tego osobom początkującym (w szczególności odchudzającym się) zaleca się stosowanie formy 16:8 (może być też 14:10). Podsumowując – post przerywany działa, musi jednak być utrzymywany przez dłuższy czas i wymaga dużej motywacji. Jeśli jednak dana osoba jest wyjątkowo zmotywowana, nowy styl odżywiania przyniesie jej wiele korzyści zdrowotnych i wizualnych. Z pewnością doceni ona zalety diety przerywanej i wprowadzi ją do swojego życia na dłużej.

 

udostępnij

Przeczytaj również

Jak jeść intuicyjnie

opublikowano 16.08.2021

Jak jeść intuicyjnie

Czytaj dalej
Jak wygląda dieta wątrobowa

opublikowano 11.08.2021

Jak wygląda dieta wątrobowa

Czytaj dalej

Zgłoś problem

Zły adres email

Zaznacz dział

Wprowadź treść

Zaakceptuj regulamin