Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

Blog

żyj zdrowo

opublikowano 23.10.2018

Czy warto jeść jajka?

Czy warto jeść jajka?

Jaja są dla człowieka jednym z najbardziej powszechnych produktów żywnościowych. Stanowią źródło wielu składników niezbędnych do życia, takich jak: wysoko strawne białka, lipidy w tym niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), witaminy (A, D, E, B, kwas foliowy) i składniki mineralne. Spożycie jednego jaja realizuje ok. 25 % zapotrzebowania dorosłego człowieka na pełnowartościowe białko. Według FAO/WHO białko jaja jest międzynarodowym wzorcem żywieniowej wartości białka ze względu na skład i proporcję zawartych w nim aminokwasów. Dwa duże jaja pokrywają 6% zapotrzebowanie energetyczne dorosłego mężczyzny w tym także pokrywają zapotrzebowanie na: białko w 21%, ryboflaminę w 30%, witaminy: K w 62%, D w 12%, B12 w 16%, A w 12%, kwas foliowy w 12%.

Stopień przyswajalności składników odżywczych jaja kurzego przez organizm ludzki wynosi:

  • węglowodanów w 98%,
  • tłuszczu w 95 %,
  • białek w 94 %,
  • związków mineralnych w 76 %.

Dla porównania, przyswajalność białka zawartego w  mleku wynosi 85%, w  mięsie 78%. Białko jaja jest łatwe do strawienia zarówno dla dzieci jak i ludzi w podeszłym wieku, których dotyka często bolesny zanik mięśni.

Kolejną częścią, którą można uznać za najcenniejszą część jaja jest żółtko. Żółtko stanowią tłuszcze, które mają dobre proporcje nienasyconych kwasów tłuszczowych w stosunku do nasyconych (2:1) oraz zawierają dużo cennych fosfolipidów. Żółtko to nie tylko bogactwo NNKT ale także zawarta jest w nim lecytyna niezbędna do regulacji profilu lipidowego.

Średniej wielkości jajo kury zawiera w żółtku około 200 – 215 mg cholesterolu. Jednakże cholesterol jest niezbędny do normalnego funkcjonowania organizmu gdyż jest prekursorem hormonów płciowych, kwasów żółciowych, witaminy D. Lecytyna zawarta w żółtku jest potrzebna wszystkim komórkom organizmu, gdyż posiada funkcje emulgujące i staje się emulgatorem tłuszczu i cholesterolu rozbijając go na małe cząstki i zapobiegając osadzaniu się ich na ściankach naczyń krwionośnych. Zatem błędne są teorie, że jajka powodują podwyższenie cholesterolu, jak to w dawnych czasach i do niedawna twierdzono. Jedzmy jajka, gdyż są one bogatym źródłem wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.