Catering dietetyczny, całodniowy | Fit King Olsztyn

Blog

żyj zdrowo

opublikowano 07.12.2017

Burak

Burak

„Super food” czyli, żywność o wysokim stężeniu związków biologicznie czynnych ma dobry PR, fitnessowe celebrytki namawiają nas, żebyśmy z drugiego końca świata sprowadzali sok z noni, nasiona chia i jagody goji. Tymczasem mamy a) lokalny b) tani c) łatwo dostępny, produkt którego właściwości potwierdzone są w licznych badaniach- BURAK.

 

1. Betanina naturalny barwnik wspomaga regenerację wątroby. Usuwana z organizmu wraz z moczem zmienia jego kolor na różowy.

 

2. Nieorganiczny azotan (poza burakiem główne jego źródła w diecie to seler, zielone warzywa liściaste: sałata, szpinak, jarmuż itd.) przekształcany w licznych procesach do tlenku azotu, który w organizmie odpowiedzialny jest za sprawne funkcjonowanie przekaźników nerwowych, gojenie ran, leczenie nowotworów, jaskry i astmy, przepływ i krzepnięcie krwi, kurczliwość mięśni, różnicowanie komórek macierzystych, homeostazę glukozy i wapnia, zużycie tlenu w mitochondriach, wzwód, procesy uczenia i zapamiętywania.
Liczne badania wskazują na korzystne działanie tlenku azotu w chorobach układu sercowo-naczyniowego poprzez zmniejszenie ciśnienia i zwiększenie przepływu krwi, a także działanie ergogeniczne czyli zwiększenie mocy i wydolności wysiłkowej, poprzez zwiększenie przepływu krwi w tkance mięśniowej tym samym zwiększenie dystrybucji tlenu i składników odżywczych do komórek mięśniowych i zwiększenie pułapu tlenowego. Większość z badań skupia się na korzyściach suplementacji soku z buraka. Jeżeli chcielibyśmy wykorzystać jego potencjalne ergogenne właściwości należy wypijać go 2,5-3 h przed wysiłkiem.

 

Konkluzja: Urozmaicona i bogata w warzywa dieta daje optymalne rezultaty. Żywność to nie tylko źródło energii i makroskładników, to tysiące substancji biologicznie czynnych, które wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu.

Redakcja: Patrycja Fijał, dietetyk kliniczny